Sunday, December 20, 2009

Nostalgia

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera,

Pertengahan tahun 1996 hinggalah tahun 1997, kawasan ini sering menjadi tempat kunjungan saya..Jalan Meldrum, Jalan Wong Ah Fook & Jalan Trus di Johor Bahru..Setiap hujung minggu saya pasti melalui lorong2 belakang di Jalan Meldrum membeli komik ALAM PERWIRA dan menikmati sarapan pagi di restoran Mamak disana..kenapa saya ke sana? saya ada mengikuti kelas tuisyen di pusat tuisyen di kawasan ini.. sebelum kelas bermula, saya akan pastikan membaca komik kegemaran sambil makan nasi lemak dan teh tarik..Komik ALAM PERWIRA adalah antara bahan bacaan yang tidak saya pernah tinggalkan walaupun 1 isu pun..begitu 'taksub' ketika itu dengan komik..

Itu cerita 13 belas tahun dahulu, semalam saya kembali berkesempatan menyusuri sekali lagi Jalan Meldrum di waktu malam,,,wah, perubahan dan perubahan..cantik dan lebih kemas...Walaupun saya tidak tahu lagi samada kawasan ini masih lagi 'kawasan panas' untuk kegiatan yang tidak bermoral seperti dulu, namun ada sedikit kekaguman.. sekurang2nya keprihatinan PBT memperindahkan kawasan ini dapat juga menutup 'kegelapan' yang pernah wujud sejak dulu lagi...

Jalan Segget di waktu malam pun sudah ada aktiviti perniagaan dinamakan Bazar JB..Lebih tersusun dan rasanya jadi tumpuan warga bandaraya jugalah.. Cuma, pagi tadi ketika menjemput Wan dan menghantarnya ke hotel di Jalan Meldrum, ada ternampak jugalah kegiatan 'mak nyah' di sekitar Jalan Trus..

Apa2pun JB tidak seperti dahulu lagi...


WASSALAM...

No comments: