Wednesday, January 20, 2010

Kau Teristimewa

Assalamualaikum WBT& Salam Perpaduan,

Ketika catatan ini dikarang, saya sedang duduk di restoran makanan segera di KLIA..jam baru 6.12pagi..mengantuknya mata saya..malam tadi sempat tidur 3 jam..jam 5 pagi saya dah berada dalam KLIA Ekspress dari KL Sentral..Sementara menanti penerbangan pulang ke Sibu ini, saya coretkan perjalanan kehidupan saya 3 hari yang lalu..

Pada mulanya memang saya tidak akan pulang melawat ayah yang akan menjalani pembedahan pada isnin 18.1.10 yang lalu..ayah yang pesan begitu..alasan ayah, dia akan selamat dan tidak mahu susahkan saya untuk pulang melawatnya..Saya berbelah bagi 2-3 hari sebelum hari pembedahan ayah..bercampur baur perasaan ini..saya kerap telefon emak untuk mengetahui perkembangan ayah..menerusi panggilan video, saya lihat ayah seperti biasa..senyum dan gagah..namun, hatinya siapalah yang tahu..sebak sangat saya masa tu..

Ahad, selepas magrib saya menelefon emak lagi..emak kata ayah akan jalani 2 dalam 1..By pass dan pembaikan injap.. kenyataan itu buatkan saya serba salah...doktor kata jantung ayah lemah tinggal 26% saja..lagipun ayah penghidap kencing manis..buat atau tidak, pembedahan ini risikonya 50-50.. dan malam itu juga saya bulatkan semangat untuk pulang ke Kuala Lumpur..

Perjalanan saya bermula seawal 730pagi..dan pada jam 330 petang saya selamat tiba di IJN.. emak terkejut dengan kehadiran saya..emak sangat risau menanti diruang menunggu pembedahan..saya harap kehadiran kami tiga beradik memberi kekuatan kepada emak..

Alhamdulillah jam 5 lebih ayah keluar dari bilik pembedahan dan ditempatkan di ICU..saya masuk bersama emak..ayah masih tidak sedar lagi..nafas ayah laju..pergh..tak sampai hati saya lihat wayar berselirat dan ayah masih dibantu dengan bantuan pernafasan..doktor kata tempoh 3 hari ini tempoh kritikal tapi doktor beri harapan pembedahan berjaya dan insya ALLAH dalam masa 3 hari ini kita berdoalah supaya ayah cepat pulih..

Semalam saya bersyukur sangat2..ayah dah sedar dan mampu memberi reaksi kehadiran kami sekeluarga..ayah sempat bertanya menerusi isyarat jari bila saya akan pulang ke kapit..muka dan tangan ayah masih bengkak..masih dibantu dengan bantuan pernafasan..nafasnya seperti laju..alhamdulillah..ayah ok..dia juga menunjukkan isyarat bagus..mungkin tidak mahu kami risau..harap emak pun akan lega sedikit..

Terima kasih kepada semua kawan diruang sembang sosial FACEBOOK dan rakan2 lain yang banyak memberi sokongan, mendoakan dan mengaminkan doa2 itu..sangat2 menghargai bantuan dan sokongan anda..Terima kasih juga kepada Puan Suraya (ERPD KPM) yang sudi melawat di IJN..pertama kali juga bersua dengan beliau setelah setahun lebih berkenalan..terima kasih puan..

Situasi di sekolah saya tidak tahu lagi..harap2 saya moga Guru Besar faham dengan situasi saya hadapi ini..murid2 mmg keutamaan saya namun, bila tiba bab keluarga dan melibatkan insan yang paling saya sayang, keutamaan itu berpindah kepada keluarga..kena ambil CRK pun tak kisah..Kasih sayang emak dan ayah mmg teristimewa dan tiada galang gantinya..


Wassalam..

3 comments:

Ateh Salim said...

Tahniah kerana menjadi anak yang baik....

aza_idyllix said...

alhamdulillah sume selamat...

~Y@Y@~ said...

Kdg2 terpakse pentingkn keluarga bile hal2 urgent cmnih..