Thursday, August 26, 2004

Lawatan Sambil Belajar...(22 &23 OGOS 2004)

Masjid Putrajaya....cantik seni bina masjid ini..lokasinya pun strategik di tengah2 pusat pentadbiran Putrajaya..Masjid ini mampu dipenuhi seramai 14 ribu jemaah dalam satu2 masa...bil air untuk sebulan mencecah RM 10 ribu lebih dan bil elektriknya hampir rm 100 ribu lebih sebulan...hmm,begitulah keterangan ringkas dari IMAM 3 Masjid Putrajaya semasa aku mengikuti dan mengiringi pelajar2 sekolah aku melawat Putrajaya.. Aku malas nak simpulkan..kawan2 boleh tolong simpulkan tak? secara ringkasnya aku harap Masjid Putrajaya ini menjadi landasan kepada penyebaran dakwah yang lebih jitu untuk generasi masa kini yang semakin berjauhan dari platform yang sebenarnya...aku juga harap Masjid2 lain di seluruh Malaysia khususnya menjadi model kepada pengembalian semula fungsi masjid dalam kata
sebenarnya umpama ketika zaman Nabi Muhammad SAW..
AHAD & ISNIN yang lalu aku telah pi iring budak2 sekolah aku lawatan sambil belajar ke Selangor dan KL...banyak gak tempat2 yang aku x pernah gi..serampang 4 mata aku ni...hehehehe..ialah masa student dulu mana ada can nak jejalan kan...pergh...aku nama je cikgu Bahasa Melayu tapi ayat tunggang langgang...hehehehhe...kami ke kuala selangor...Melawat Bukit Melawati nengok meriam2 lama...rumah api...anak2 kera yang jinak minta makanan hehehehe...pastu malamnya kami menyusuri sungai melihat keistimewaan kelip2 yang berkelipan di celahan pokok bemban ( kalau x salah aku)...cantik sungguh dan aku mengakui kebesaran ALLAH SWT atas kekuasaan nya menjadikan apa jua makhluk di muka bumi ni...SUBHANALLAH....maha suci ALLAH...kelip2 macam lampu kelip hari raya...tapi masa naik bot kecil tu takut gak...menyusuri sungai yang lebar...ada kawasan memancing udang plak tu...orang kata kalau ada udang mesti ada binatang tu...buaya ...alhamdulillah kami selamat kembali ke jeti..
UIA...sempat gak rombongan kami ke UIA..kononnya nak saksikan majlis konvokesyen..tapi datang awal sangat gerai pameran belum bukak lagi...ialah sampai pukul 8.30pagi..abis kafe falkuti undang2 kami masuk sarapan...ayu2 gak budak UIA ni..semua lihat kami macam x pernah nengok orang...mana x nya budak2 ni bukan pakai uniform sekolah...pakai baju yang rambu ramba mana x student UIA ni nengok 2-3 macam je...aku buat dek je..maklumlah dah biasa ngan suasana di Universiti...pas jejalan sekejap kat UIA ..aku ngan USTAZ MANSOR bawa diorang ni ke Hentian LRT Masjid Jamek...budak2 ni kebanyakkannya tak pernah naik LRT..so bawaklah diorang naik..dari Masjid Jamek ke KL SENTRAL..sampai kat KL SENTRAL aku terperasan member lama..hehehehe member seBUAYA ngan aku masa kat UUM dulu..dia nak balik OFFICE...member la ni keje jual rumah..loaded tu..handset pun dah tukaq...sembang punya sembang,terkeluar cerita member aku sorang ni dah nak berkahwin pada 28 OGOS ni..kepada AFIFI a.k.a TOK PENGHULU (semasa di UUM sebab dia ni paling berkarisma ..kuat beribadah..selalu ingat kan kawan kalau leka-respect!salute! thanks!) selamat PENGANTIN BARU..semoga perkahwinan ini akan diberkati dan dirahmati ALLAH sehingga ke akhir hayat..sebagai rakan dan rasanya dia ni umpama abg...aku mendoakan kebahagiaan mereka..INSYA ALLAH...
Hmm..lepas balik melawat mana yang patut kat KL SENTRAL kami menuju ke KLCC..naik LRT gak...jumpa HAMI kat sana..HAMI ni dulu cikgu gak tapi dia dapat tawaran keje PETRONAS...alhamdulillah murah rezeki dia...tumpang sekaki lah aku..hehehehe takdelah..nanti aku akan ceritakan pasal semua geng2 aku...hehehehe epol jaga2..!!saiful azrul..aku ni bosan pi KLCC takde menda kat sana...orang je sesak..so aku ajak 2 student aku duk lepak ngan aku kat A&W...hehehehe..cuci mata..bukanlah tunggu HAMI lah...dia naik office dia tadi..Akhir sekali kami ke PUTRAJAYA...tepat jam 9.00 malam kami bertolak balik ke JB...abislah cerita lawatan cik KIAH...hehehehe...itulah sebabnya lama x update...penat berombongan rupa-rupanya...okeylah...sambung lagi...wassalam...

2 comments:

Anonymous said...

selamat ari merdeka cikgu... =) izzud

AJ Style's said...

salam kemerdekaan buat anda semua!