Friday, August 31, 2007

MerdeKa kah Daku veR 2.0!!?

Semakin aku memandang,
Semakin rimbunan kemesraan menjelma,
semakin aku meraih,
Semakin rimbunan keasyikan menelpa,

Keasyikan membuatkan aku alpa,
Dikala malam datang membuai impi,
Keasyikan membuatkan aku leka,
Tatkala impi ku semakin berlari,

Aku masih memandang,
Teori apakah memaku aku begini,
Siulan & kicauan beburung pagi menyapaku,
Terpukau aku keindahan ini,

Lantas,
Apakah semangat ini harus dibiar bernafsu,
Tanpa ada sekatan iman di sanubari,
Lantas,
Apakah semangat ini harus dibiar mati,
dengan hasutan duniawi di diri,
Lantas,
Bijakkah daku membiarkan minda di kotakkan,
Lantas,
Wajarkah daku membiarkan nawaitu suci diikat,
Lantas,
Apakah perananku di sini?


Lima Kosong bukannya angka kecil,
Lima Kosong bukannya muda,
Lima Kosong bukannya angan2,
Lima Kosong bukannya skadar laungan omong tak bermakna,

Marilah,
Marilah aku,
Marilah bangsaku,
Marilah sahabatku,
Marilah Kenalanku,

Selagi ada ruangan,
Selagi ada kelapangan,
Manfaatkan segala2nya tentang kita,
Manfaatkan segala2nya utk agama kita,
Manfaatkan segala2nya utk generasi bangsa kita,

No comments: