Thursday, June 26, 2008

Rutin Harian...


Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera..alhamdulillah segala puji bagiNYA Pencipta sekalian makhluk di muka bumi ini.. Terbangunnya dari tidur di subuh hari..menunaikan kewajipan..memulakan kehidupan dihari baru..bekerja..mencari rezeki..ada yang bersungguh2 menuntut ilmu..ada yang berpanas..berkeringat membanting tulang..menyara kehidupan diri sendiri, keluarga, anak2..ada yang masih malas berselubung selimut hangat lemas dalam keempukkan bantal kekabu..ada yang masih bersidai di tepi2 tembok..(tak kiralah tembok mana sekalipun)..dikecualikan lah kepada mereka yang shif malam ek..tugas mereka lain..balik bertugas..dgn tenaga yang berkurangan..adakah mereka sedar kenapa mereka bekerja?..adakah mereka tahu kenapa mereka mencari keberkatan rezeki?..malam berehat bersama anak2..bersama2 keluarga..sendirian pun ada..(bagi yang bujang la kan)..selepas berehat tidur..(selepas menunaikan semua tanggungjawab)...lantas adakah dengan rutin harian sebegini akan menjadikan kita dapat hidup dengan aman dan damai..apakah kita semua boleh mengikuti rutin2 seperti ini dengan displin yang tinggi..tepuk dada jangan la tanya aiman or selera..tanya lah diri sendiri kemana arah tuju hidup ini..adakah kita nak ikut jalan yang berliku2 or jalan yang sememangnya indah ditentukan ALLAH mengikut panduan ALQURAN & SUNNAH RASUL SAW..aku berpesan2 pada diriku ini dan juga kekwan..hidup ini sememang indah..dan kita kena fokus kepada matlamat hidup yang kita ingini..Fitrah manusia semuanya menuju kebaikan..INSYA ALLAH..

Berbicara mengenai rutin..setiap insan ada rutin nya tersendiri..24jam sehari semalam...masa yang berjalan pasti tidak dapat diundurkan semula...tak boleh dibeli dikedai2 pajak gadai ataupun hypermarket yang kini di Malaysia, tumbuh bak cendawan selepas hujan..(ada tak jual cendawan goreng kat jb ek?) wow!! dari kita dilahirkan kita telah mempunyai rutin tersendiri..mcm lagu kanak-kanak "bangun pagi gosok gigi..lagi apa ek?" hehehe.. rutin berubah2 mengikut umur dan situasi..kalau pelajar rutin sebegini padat..berbeza dengan seorang usahawan yang sibuk rutin hariannya..lain pula rutin harian seorang PTD..begitu juga seorang peladang umpamanya...manusia berbeza2..Subhanallah Maha Suci ALLAH, Kebesaran ALLAH menjadikan kita berbeza2..barulah dunia ini aman..manusia saling perlu memerlukan..contohnya..kalaulah aku ni guru, maka aku kena ada anak murid..tanpa anak murid, tak mengajar la aku kan..tanpa guru, murid tak dapat belajar apa2..lagi lah kan..Unik dan cantik susun aturan ALLAH mencipta..Alhamdulillah..

Dah masuk hari keenam aku kat JB..aku ni jenis yang tak suka cuti lama2 sangat..2-4 hari oklah..lama2 jadi tepu..tepu dan tepu..selama setahun rutin harian aku laksanakan berlegar2 kehidupan dalam sebuah gedung ilmu..skrg aku kena pupuk untuk menukar rutin harian ku kepada situasi yang baru..insya ALLAH..pelahan2..nasib baik lah di rumah ni semuanya complete..ada internet, ada astro, ada ps2..mak n ayah aku kat melaka..so lagi la aku bisu..hahaha..takde sapa nak ajak berbual..adik aku keje,balik pastinya malam..sebab tu kot aku mudah bosan..sebab keseorangan..sepi..sepi..yang ada handphone nokia 2300 utk aku gunakan sms kekawan..itulah penawar sepi hehehe..itu pun ada gak kekwn yang menyepi trus..tak membalas pun..think positive..hehehe anggaplah mereka takde kredit or berjimat cermat..menyahut seruan kerajaan...nak layan filem sepi lah..semalam msg "dia" ajak menonton sama2..sampai skrg tak reply2...huhuhuhuhu..dia betul2 menyepikan diri..

Semalam kuar dgn zawi gi jusco tebrau..berdua je..itu pun sebab zawi pun dah tepu dan sepi gak..hehehe..layan wayang sket sambil jejalan..takde apa yang menarik pun..cuma bila memandu di jb aku lihat ada lah perkembangan dan perubahan setelah 10 bulan aku tinggalkan jb ni..makin pesat..makin baik..bagus2..harap2 cuaca tak panas je..hehehe..BEST WORLD will reopen semula..tempat aku main bowling n makan A&W dengan kekwan masa sekolah dedulu...since 1998 plaza ni close..harap2 ada wayang..takyah lagi aku gi jusco tebrau yang jauh tu..jimat petrol beb..hehehe..

Nanti update lagi la ek..mata pun ala2 suam2 kuku gitukan..ok WASSALAM..


3 comments:

Aku Dan Najwa said...

cerita sepi memang best.aku siap nangis lagi time tengok citer tu huhu

shazanateh said...

nak tengok cite sepi jugakkk

MoQuE said...

wow..jom kita layan sepi..tapi nak layan wanted gak..