Monday, September 29, 2008

Edisi Raya Part 1-Kenangan Lalu

Form 1RK-1993..meh cari aku?hehehe..



Assalamualaikum WBT & Salam Perpaduan,

Kenangan merupakan sesuatu yang tidak dapat dijual beli..kenangan membuatkan kita lebih cekal dan tabah mengharungi liku2 kehidupan yang berbeda sama sekali..Hmm, kenangan juga akan mengubah kehidupan kita dari sesuatu yang kurang baik kepada sesuatu yang lebih berkualiti..kenangan juga adakala mengingatkan kita apa yang kita telah lakukan dalam perjalanan hidup ini..Dan kenangan juga adakalanya membangkitkan kita dari jatuh tersungkur ke arah yang lebih positif..sesungguhnya semua insan di dunia ni pasti ada memori terindah dan sebaliknya..pasti ada..

"Kau ajarkan aku bahagia..kau tunjukkan derita..." huhuhuhu..aku melayari friendster kawan sekolahku..tiba2 dia muat naik gambar2 kelas aku ketika di Sekolah Menengah Aminuddin Baki, Johor Bahru 15 tahun lalu ketika kami berada di tingkatan 1 RK(1993)..tiba2 aku terasa sebak & rindu pada kekawan lama..15tahun bukan masa yang pendek ye...aku meninggalkan SAB semasa di tingkatan 4 (1996)..ada antara kekawan aku ni dah lost contact..ke mana korang berada? huhuhu..hanya beberapa je kenalan dari tingkatan 1 RK ni aku dapat hubungi semula... Cikgu Lutfi, Cikgu Khairul Anuar, Elias. Maya, Nita, Hafiz Hassan, Nazri, Rizayan, Mazuin, Roziha, Zaliza & Isuraidah...yang lelain ilang ke mana ek..? huhuhu..

Waktu usia awal remaja..memang seronok..kami ketika tingkatan 1 bersekolah pagi, sedangkan kelas tingkatan 1 lain bersekolah petang..konon2nya kelas kami kelas paling pandai ketika itu..anak emas sekolah la katakan..semua guru2 memandang kami pelajar harapan sekolah..huhuhu iye ke? yang pastinya kami sentiasa kena perli kalau result tak elok..ingat lagi cikgu kelas kami bernama cikgu Halim..2-3 tahun lepas aku ada berjumpa cikgu Halim ketika membawa skuad bola balingku ke pertandingan MSSD JB..Cikgu Halim sekarang mengajar di EC..cikgu Halim ni boleh tahan gak memberi nasihat kepada kami setiap kali waktu SAINS..huhuhu..aku antara pelajar yang rapat dengannya...masa ni selamba aku kawan2 dengan bro2 tingkatan 3,4,5 & 6..hebat tu..waktu rehat pun rehat dgn geng2 yang lagi tua daripada kitaorang...ingat lagi cikgu Hussin cikgu PJ aku..dia pun baik..Ustazah Aini..seram la aku dgn dia..ayat hafazan tak hafal2..wakakaka..tapi dia baik!! masa KH lagi best cikgu disiplin ajar kami..then, tiba time topic memasak..buat grup memasak..siap segala bahan..masak berkumpulan..cikgu nanti jadi pengadil rasa makanan yang kami sediakan dan siap hiaskan lagi ok...hehehe

Then, masa form 2 kami sekelas diturunkan ke sebelah petang seperti mana kelas tingkatan 2 yang lain..kata Pengetua nak minta kami compete dgn pelajar form 2 yang lain..so, bermulalah era bersekolah petang..masa ni la aku kenal dan jatuh cinta (wakakaka) pada seseorang yang bernama n**rm*y* M**n*..tapi tau2 jelah masa tu budak2 lagi..mudah gila ckp saya suka awak..saya minat awaklah..bleh tak kita berkenalan..lawak2...aku dan dia pengawas..aku siap selitkan notes pada buku teks dia agar dia membaca...tapi entah ek, kawan dia yang sorang lagi (dorang bestfriend) yang baca..last2 dia ingat saya minat kawan dia plak..itu cerita lama..skrg ni dua2 tu sudah berkahwin..aku? sendiri mau ingatlah....


Form 3RK-1995..pengawas tu!! rambut ala2 Ho Nam..wakakaka

Naik form 3, era2 kegemilangan komik2 hongkong maa...aku minat baca ALAM PERWIRA( ala heronya Ji Fat, Maharaja Zhao, Duke Ji Chang tu..ingat tak?) & Anak2 Wira ( hero dia Juara!!)..tak bleh blah mesti kena belinya..kebtulan abg sedara aku keje kat KOMTAR, so seminggu sekali krim dia beli..dulu harga komik murah..mula2 seingat aku rm1.80 je..then naik rm 2..then rm2.20 ..then rm2.50..last sekali rm3..skrg tak tau...form3 cikgu kelas aku ialah Ustazah Aini..hehehe..masa form 3 ni la banyak kali kuar wat kajian sejarah la..kajian geografi la...best!! kalau wat kajian sejarah..kami gi arkib negara di Wisma Persekutuan..pastu pasti gi makan ABC..untuk kajian geografi siap gi Hutan Simpan Panti lagi..cari pokok2 yang best2..amik gmbr..kami gi berkumpulan naik bus ke kota tinggi..

Lepas dapat result PMR semua berpisah..aku dapat result yang tak best langsung!! trial dapat 7A..result betul 4A je,hampeh tul...over confident kot...at the end, kawan2 aku sorang2 pindah sekolah..ada yang ke MRSM, Teknik, Vokasional & Sains..aku 2 bulan juga la duk SAB sebab tak dapat panggilan mana2 sekolah lain..tapi syukur, aku akhirnya dapat juga tawaran ke Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru..sedih gak meninggalkan SAB..masa nak settlekan proses tukar sekolah, cikgu biasiswa Aminuddin Baki siap nak offer biasiswa pada aku..sebab aku n beberapa je kawan2 ku yang dari kelas RK yang tinggal..tapi aku menolak..sebab mak ayah aku kata masih ramai yang lebih memerlukan biasiswa tu..and aku realize untuk berubah angin ke sekolah lain..

Ok, abis cerita kenangan...Alhamdulillah tepat jam 6 petang 27hb lalu aku seakan tidak percaya aku kembali menjejakkan kaki ke smula ke bumi bertuah ni..aku hampir saja tidak percaya masa berlalu dgn pantas..pantas sangat..sangat sangat pantas..lepas ambil beg..aku jumpa emak dan adik aku..cium tangan emak tercinta membuatkan aku sebak & rasa terubat rindu juga..hehehe..anak emak ni..lama tu tak jumpa emak..hehehe..kami berbuka di Sayam, Stulang Laut..Adik aku belanja..nyum3x lama tak makan masakan yang best!! then balik umah..sayang juga pada myviku JKE9196..walaupun aku ada kancil baru tapi myvi tetap dihati..tapi tak tau lagi nak jual ke tak ek? pakai 2 kete ni banyak belanja..insya ALLAH tengoklah mcmana nanti..then, tido sampai sahur!!!

Semalam gi gunting rambut, hantar handphone untuk dibaiki & keluar dgn samsol petang tu..sebelum tu aku sempat memandu uji myviku dgn laju..kisahnya ada sebuah satria..dlm bandar nak pandu lelaju plak..dia cucuk angin..aku bagi jalan dia potong aku..then dia potong sambil rem2 lagi..pompuan plak tu..pergh..aku tak marah pun..tp bila realize pemandu pompuan saje nak test dia..aku plak cucuk angin..wakakaka..menjajar member tu..tapi lepas tengok dia mcm tak comfortable..xelok la menyusahkan orang..aku slowkan balik..takut gak teraccident..menambahkan plak statistik Ops Sikap tahun ni!! hehehe...

Gi Angsana..pergh ramainya umat nabi Muhammad disini..beli sehelai baju..sales kan..sekali promoter tu budak sekolah SDARY la plak..cikgu nak saiz apa? hehehe..Aku lupa nama dia..iyalah aku mengajar dia tahun 2004 masa dia form 4..skrg dia dah umur 18 tahun..mana nak ingat nama..rambut dia plak dan warna warni..erk..cikgu tak ajar tau kaler2 rambut ni ek..sendiri mau ingatlah k..budak baru nak naik kan..harap2 pandai2 la bawa diri..ramai lagi ex student aku jumpa..bayar zakat..belikan sepasang seluar untuk ayah..then balik...

Pas berbuka puasa dirumah, Nani call..dorang dah sampai!! hehehe..around 8 mlm dorang sampai rumah!!sapa dorang? Nani, bf nani (pojie) & zawi..gembira sakan kami ber4 jumpa semula..huhuhu..bawa dia makan ikan bakar..borak2..aku lihat Nani hepi sesangat..walaupun dia tak ckp tapi aku tahu..sebab dulu pun aku ada perasaan begitu pada seseorang!! skrg takde..!! hehehe..Pojie & Nani memang cucuk..erk..silap secocok..tambahkan efek syahdu, pojie pulang sehari sebelum birthday Nani..lagi la Nani suka la tu..!! hahahaha..Hepi birthday Nani!! semoga murah rezki, panjang umur & bahagia selalu serta diberkati perjalanan kehidupan ko olehNYA..amin..

Raya ketiga ni ada wat tour de raya lagi...aku, zawi,sid, pojie, put, nani serta pejal akan beraya2 umah sesama sendiri..sama macam tahun lepas..huhuhu..yelah raya ke4 aku kena balik ke sibu semula..huhuhuhu..rumah dia?kalau jemput kitaorang insya ALLAH pi...hehehe..

Oklah geng, panjang plak mengarang kali ni..nanti kita sambung lagi ye..satgi nak kuar dgn zawi lagi..selamat berpuasa..


p/s- hati semakin ok!! tahniah pada diri sendiri!!


No comments: